Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Aktulności z Kołobrzegu

Wydawać żeby się mogło, że lotnisko w Podczelu zostało odebrane i stare niemal doszczętnie. Nic bardziej mylnego. Jest tam również wiele zachowanych elementów.

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

 

Samym spośród nich są pozostałości po bocznicy kolejowej, która pokazywała z przystanku Bagicz do Podczela. Przy wyjeździe z Bagicza, znajdował się wjazd na bocznicę, zabezpieczony wykolejnicą. Dyżurny ruchu, aby wpuścić pociąg, musiał odbezpieczyć wykolejnicę specjalnym kluczem, przestawić zwrotnicę i przypilnować skład, ruszającego się powoli po spadku kraju w zakresu przepustu na Malechowskiej Strudze. Następnie, specjalnym przejazdem wykonanym pod droga krajową nr 11, bocznica postępowała w zakresu lotniska. Zachowany etap tej bocznicy wskazuje, że szyny zostały dopełnione w 1981 roku.

Początkowo, drewniane podkłady napisano w gruncie. Chociaż im dalej na północ, tym obszar był za podmokły. Budowa torowiska wymagała wzniesienia specjalnej konstrukcji. W bagnie wbito pale, na jakich wzniesiono żelbetonową, prefabrykowaną platformę, która realizowałam na lotnisko Układu Warszawskiego. Za platformą, dostawałam się brama panująca na teren ścisłej ochrony lotniskowej. Wokół wzięło się oryginalne podwójne ogrodzenie z drutu kolczastego. Bocznica mijała ona zdobycie wody, obecnie będące własność Miejskich Wodociągów i Kanalizacji i zdobywała do żelbetowej rampy kolejowej. Część rampy zatrzymała się w różnej wersji, dalsza część wraz z budynkiem, który tam się znajdował, została zabudowana owym budynkiem dziś na podstawie oryginalnej rampy kolejowej. W niniejszym tłu dostawałam się składnica węgla. Jej żelbetowa konstrukcja i przeszła do dnia dzisiejszego.

Nieco przed tą stroną, odbijała kolejna nitka bocznicy, prowadząca bezpośrednio do bazy paliwowej. Był zatem zwłaszcza istotny teren, bo odpowiadał za zapasy paliwa dla samolotów startujących z podkołobrzeskiego lotniska. W ostatniej branży zniszczonego terenu, zatrzymała się część żelbetowych podkładów kolejowych, złych i złożonych do zbiornika pożarowego. Dostępne na wprowadzającym zdjęciu zbiorniki paliwowe, pozbawione metalowych wkładów, zatrzymały się do dzisiaj. Po zakończeniu Rosjan w 1992 roku, teren ten został poważnie skażony paliwem lotniczym. Paliwo przenosi się tam zresztą na wodzie po dziś dzień.Teren tenże nie został zrekultywowany, dużo nie brakuje tam różnych form przemysłowych, lecz i należących do zespołu obrony lotniska. Takich bunkrów i schronów wzięło się na ulicy bocznicy kolejowych kilka.

Co dobre, wzięło się sporo zwolnień z bocznicy kolejowej. Dzięki nasz filmowcom zatrzymał się również przejazd pociągu z radzieckimi cysternami do Podczela (można napotkać w filmie). W niniejszym odcinku byłym nie opublikujemy wszystkich zdjęć. Podczas spotkań pasjonatów spraw i zmian urodził się bowiem inny pomysł na upamiętnienie dziejów kołobrzeskiej kolei (zobacz). O tym już niedługo.

 

Źródło Miasto Kołobrzeg

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments